Na lange tijd een nieuw verslag :) - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Dante Mulder - WaarBenJij.nu Na lange tijd een nieuw verslag :) - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Dante Mulder - WaarBenJij.nu

Na lange tijd een nieuw verslag :)

Door: Dante Mulder

Blijf op de hoogte en volg Dante

28 Augustus 2016 | Ghana, Swedru

Het is al weer eventjes geleden dat ik iets heb geschreven, dus ik heb veel te vertellen! Het werk in het ziekenhuis is heel erg interessant. Veel grote dingen kan ik natuurlijk niet doen, maar ik heb al wel heel veel geleerd. Kleine dingetjes zoals bijvoorbeeld hoe je wonden het best verzorgt, maar ook hoe je een infuus aanbrengt, hoe je baby'tjes wast en hoe je de bloeddruk meet. Vorige week heb ik nog op de pediatrie afdeling gewerkt. Het is zo zielig om al die kindjes heel ziek te zien, maar ook zo fijn om dezelfde kindjes een paar dagen later weer vrolijk rond te zien rennen als ze weer beter zijn. Hier heb ik ook wat van het geld gebruikt om ervoor te zorgen dat de afdeling er iets leuker uit ziet en dat er wat kleurboekjes voor de kinderen zijn.
En deze week ben ik begonnen te werken bij materniteit (de afdeling waar alle zwangere vrouwen heengaan :) ). De afdeling is daar heel erg druk, er liggen wel ruim 30 vrouwen in één zaal. En het is niet dat die allemaal een op een bed liggen, aangezien er ook genoeg matrassen op de grond liggen. Maar naast dit is de zorg niet slecht. Het gaat er wel heel anders aan toe dan in Nederland. Persoonlijke aandacht van de verpleegsters krijg je eigenlijk niet, behalve als er echt iets aan de hand is. Niet omdat de verpleegsters dat niet willen, maar gewoon omdat er te weinig mensen werken op één afdeling. Dat is soms best wel zielig om te zien aangezien sommige vrouwen echt heel ziek zijn, maar dat is gewoon hoe het hier gaat. Zolang je maar beter wordt is het goed :)

Verder heb ik de afgelopen 2 weekenden ook nog gereisd. Gewoon om eens rond te kijken en een beetje meer te ontdekken van dit mooie land. Het 1e weekend dat ik hier was, ben ik samen met een andere vrijwilliger uit Noorwegen naar Cape Coast gegaan. De grootste reden dat ik daar heen wilde, was omdat daar ook het Cape Coast Castle is. Dat is van waaruit de Britten de slaven stuurden richting Zuid-Amerika. Het was super gaaf omdat te zien, maar ook best heftig. Als je ziet hoe klein de cellen waren waar al die slaven maanden in moesten doorbrengen met zoveel mensen, dan is dat best wel akelig. Het is maar goed dat dat nu over is. Verder zijn we daar ook nog naar een monkeyforest geweest en ook naar Kakum, een heel groot nationaal park. Het mooiste wat je daar hebt zijn bruggen tussen de bomen, die ongeveer 40 meter boven de grond hangen, waardoor je over heel het park kan uitkijken. Wel een goede beproeving voor als je hoogtevrees hebt, maar het ging gelukkig heel goed!

Afgelopen weekend ben ik samen met een vrijwilligster uit België naar een eco lodge geweest in Cape Three Points. Het was luxe, maar toch was alles ecologisch. De huisjes waren helemaal van hout, in de badkamer hadden we een compost toilet en alle stroom werkte op zonne-energie. Maar de huisjes waren heel knus en je had een super mooi uitzicht over het strand. Dus wat dat betreft was het super! Daar hebben we gewoon lekker eventjes gerelaxed en aan het strand gelegen. Ook heb ik daar voor het eerst in mijn leven gesurft. Super gaaf maar wel echt moeilijk. De golven hier zijn heel hoog, omdat je aan de oceaan zit. Maar het lukte nog best wel redelijk! De reis terug was nog wel een klein probleem. Het had de avond ervoor namelijk heel de avond geregend en de weg ernaartoe was een klein zandweggetje. Dat was dus wel een beetje overstroomd, maar gelukkig kon er een taxi met een fatsoenlijke auto ons naar de bushalte brengen. Zo kwamen we toch nog veilig thuis.

En nu heb ik dan nog maar een week hier. Het gaat zo snel en ik heb al zoveel gave dingen meegemaakt. Ondanks dat ik nog steeds na wordt geroepen omdat ik blank ben, voel ik me hier wel een beetje thuis. Het eten met mijn handen gaat steeds beter en het niet gebruiken van mijn linkerhand eigenlijk ook wel. Ik heb het hier super naar mijn zin en ik weet zeker, ooit kom ik hier nog een keer terug!

  • 28 Augustus 2016 - 09:36

    Henk Van Erp :

    Leuk en interessant verhaal geweldig ook wat je beleefd dit zal je altijd bij blijven en zeker dat je hier nog eens terug komt.
    Geweldig wat je doet en we zijn erg trots op je.

  • 30 Augustus 2016 - 19:42

    Dianne:

    Lieve Dante,
    Wat leuk om dit vervolg te lezen.
    Wij zijn echt heel trots op je hoe je dit doet.
    Geniet nog maar even van alle ervaringen.
    Het is al weer bijna tijd om naar huis te gaan.
    Waarschijnlijk met een lach en een traan.....
    Dikke knuffel,
    Jeroen, Dianne Cas en Jitte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dante

Actief sinds 27 Juli 2016
Verslag gelezen: 1478
Totaal aantal bezoekers 4063

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2016 - 03 September 2016

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: